برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

اصول اساسی استفاده از ایربراش

توسط
دوست داشتن12

اصول اساسی استفاده از ایربراش

نکات و تکنیک هایی برای شروع

نویسنده : کدی گریونو (Cody Grivno)

مترجم : آرش محمدی (روبوت ابزار)

بخش اول


چه زمانی که بخواهیم مدل قطاری رااز روی نمونه واقعی بسازیم و چه زمانی که بخواهیم آن را با خلاقیت خودمان درست کنیم ، برای به روز بودن  و حس استقلال داشتن نیاز  به  تجهیزات شخصی خودمان داریم.
یک راه برای رسیدن به این هدف رنگ کردن بدنه واگن ها و لکوموتیوها توسط ایربراش است.در نگاه اولیه ، ممکن است استفاده از ایربراش کاری سخت و رعب آور به نظر برسد،اما واقعاً اینطور نیست. با تمرین، صبر و حوصله و به کارگیری تکنیک های بجا و مناسب، استفاده از ایربراش می تواند بسیار مفرح باشد.
به شما نشان خواهم داد که شروع کار با ایربراش چقدر آسان است.
 اجزای بدنه، واگن ها و لکوموتیوها تنها بخشی از چیزهایی هستند که می توانید آنها را توسط ایربراش رنگ کنید.
کدی گریونو  بعضی از تکنیک های پایه ای رنگ کردن را با شما به اشتراک می گذارد که برای شروع به شما کمک می کند.

بخش دوم

درک اصطلاحات فنی

شاید در بیان اینکه استفاده از ایربراش سخت نیست متعصب به نظر برسم.پدرم تعمیرکار اتومبیل بود با ده ها سال تجربه نقاشی و من با تماشای او که وسایل نقلیه را نقاشی می کرد بزرگ شدم. بعضی از رنگ کاری هایی که در ابتدا انجام دادم چندان جالب از آب در نیامدند و در این مسیر چند نمونه را به کلی نابود کردم. به جای ناامید شدن به خاطر اشتباهاتم، به استفاده از ایربراش،سوال پرسیدن و تصحیح کردن تکنیک هایم ادامه دادم.
۱۴ سال از اولین باری که استفاده از ایربراش را آغاز کردم می گذرد و هنوز هم در حال یادگیری نکات و مهارت های  جدید هستم.انتخاب ایربراشی که مناسب شما باشد بستگی به سلیقه و اولویت بندی شما دارد. اما باید ایربراشی را انتخاب کنید که بتوانید به راحتی آن را در دست بگیرید و به آسانی به کنترل آن دست یابید. بخش های رنگ کردن کار(پروژه) زمان برند و اگر ایربراشی را  انتخاب کنید که مناسب نباشد،زمان بیشتری را از شما خواهد گرفت.


 ‍ ایربراش یک تنظیمه

ایربراش paasche H نمونه ای از یک ایربراش یک تنظیمه است.در این نوع  ایربراش،جریان هوا،رنگ را از مخزن به سمت بالا می کشد و به سمت نازل رنگ ، با خروجی مخروطی شکل (جهت ایجاد فشار خروجی بیشتر) هدایت می کند.

 ایربراش دو تنظیمه
 
در یک ایربراش دو تنظیمه مانند این مدل Eclips ساخت شرکت Iwata ، جریان هوا با فشردن ماشه به سمت پایین کنترل می شود.جریان رنگ نیز با استفاده از کشیدن دکمه به عقب کنترل می شود. رنگ توسط مخزن مخروطی شکلی که توسط نیروی گرانش ( جاذبه ) ، تغذیه را انجام می دهد ، در بدنه ایربراش جاری می شود.

درک اصطلاحات فنی

• دو نوع ایربراش وجود دارد: یک تنظیمه و دو تنظیمه.

ایربراش یک تنظیمه به شما این اجازه را می دهد تا توسط ماشه،حجم هوایی را که از براش عبور می کند،کنترل کنید.
ایربراش دو تنظیمه به شما این امکان را می دهد که هم حجم هوا و هم حجم رنگ را تنظیم کنید. هوا در ایربراش دو تنظیمه با فشار دادن دکمه ی اسپری کنترل می شود و حجم رنگ با عقب کشیدن اهرم تنظیم می شود. ایربراش های دو تنظیمه برای رنگ کردن و جلوه طبیعی دادن در محیط های کوچک که کنترل حجم رنگ ضروری است، مناسب اند.
به بعضی ازایربراش ها ،مانند ایربراشی که در شکل زیر  نشان داده شده، هیبرید ( دوگانه )گفته می شود.که ایربراش های یک تنظیمه  هستند، اما رنگ درون آن ها مخلوط می شود.

• ایربراش ها به دو دسته ترکیب داخلی و خارجی دسته بندی می شوند.

درایربراش هایی که با ترکیب خارجی کار می کنند،هوا و  رنگ در خارج از براش مخلوط میشوند.در ایربراش با ترکیب داخلی،هوا و رنگ(چه توسط نیروی جاذبه (گرانش ) و چه توسط مکش در داخل بدنه  ایربراش و قبل از خروج مخلوط می شوند. ایربراش های ترکیب خارجی همه یک تنظیمه و گزینه خوبی برای کاربردهای عمومی هستند . ضمن این که به راحتی تمیز می شوند.ایربراش های  با ترکیب داخلی برای رنگ کردن جزئی قطعات کوچکتر مناسب هستند، اما تمیز کردن آنها دشوارتر است.

 ‍ ایربراش هیبریدی ( دوگانه )

 ایربراش( budger 2000)نمونه ای از یک ایربراش دو تنظیمه با قابلیت مخلوط کردن داخلی است.این ایربراش  سوزن طویلی دارد  که در ایربراش های دو تنظیمه یافت می شود، اما حجم رنگ به جای استفاده از ماشه  با چرخاندن مهره  انتهای سوزن کنترل می شود.

تغذیه ی هوا


داشتن یک منبع خشک و تمیز از هوای فشرده، کلید یک عملیات ایربراش موفق است.منابع هوا از نظر ساختار،قیمت و پیچیدگی گوناگون اند.ارزان ترین نمونه کپسول باد یکبار مصرف است.اگرچه تهیه کردن و خریداری آن آسان است، اما اگر هر چند وقت یکبار از ایربراش استفاده نکنید، تنظیم میزان خروج جریان هوا از کپسول دشوار می شود و ممکن است طی رنگ کاری های با فاصله ی طولانی هوا هنگام خروج منجمد شود.
اگر قصد دارید طبق قواعد پایه ای از ایربراش استفاده کنید، یک کمپرسور هوا سرمایه گذاری بلند مدت بهتری است.کمپرسورهای مخصوص ایربراش بسته به  ویژگی هایشان بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ دلار قیمت دارند. پمپ های ایربراش دارای ویژگی های زیادی هستند که به همه ی ان ها نیاز نداریم،اما بعضی از آنها همچون تنظیم کننده ی فشار، سودمندند. کمپرسورهای کوچک معمولاً بین ۲۵ تا ۳۵ psi(پوند بر اینچ مربع) و یا ۳ تا ۴ بار bar ( کیلو گرم بر سانتیمتر ) فشار دارند که برای بیشتر پروژه ها  ایده آلند. با این حال، برای طبیعی جلوه دادن قطعات و نمونه ها به این میزان فشار نیاز ندارید و تنظیم کننده(رگولاتور) به شما اجازه می دهد که psi را را روی فشار کمتر تنظیم کنید.

رطوبت گیر

وجود رطوبت گیر یک ویژگی مفید دیگر است. رطوبت در کمپرسور می تواند باعث شود قطرات آب وارد ایربراش شوند، روی نمونه قرار بگیرند و عملیات رنگ کاری را خراب کنند.اگر نتوانستید کمپرسور دارای رطوبت گیر بیابید، می توانید از شیلنگ دارای  رطوبت گیر که مستقیماً به کمپرسور وصل می شوند ، استفاده کنید . رطوبت گیرها باید بعد از هر نوبت رنگ کاری تمیز شوند.


یک اشکال کمپرسور

درباره تنها عیب کمپرسورهای هوا باید گفت که شما صدای حرکت موتور آن را می شنوید.
بعضی از کمپرسورها این ویژگی را دارند که هنگامی که مورد استفاده قرار  نمی گیرند، به صورت اتوماتیک خاموش شوند. نمونه های بی صدا که از کمپرسورهای مدل یخچال برای پر کردن تانک های ذخیره کوچک استفاده می کنند نیز موجودند، اما گران تر هستند.

بخش چهارم


انواع رنگ


وقتی ایربراش و کمپرسور هوا دارید،در مرحله بعد به رنگ نیاز دارید.
دو نوع رنگی که توسط مدل سازان قطار استفاده می شوند، اکریلیک مانند پلی اسکیل(poly scale) و مدل فلکس(model flex) و رنگ های  با حلال های آلی شامل اکیوپینت(accupaint) ، فلایکول (floquil) و اسکیل کت (scale coat) میباشد. رنگ های  دارای حلال های آلی سال ها در زمینه سرگرمی مورد استفاده قرار گرفته‌اند، اما باید با احتیاط استفاده شوند.این رنگ ها ممکن است به پلاستیک آسیب برسانند، بنابراین باید مدل های خود  را  برای رنگ کردن آماده و مجهز کنید و یا یک پوشش محافظ مانند پوشش اسکیل کت(scale coat) به کار ببرید.همچنین رنگ های دارای پایه های آلی که برای پلاستیک مشکلی ایجاد نمی کنند، باید در قسمت هایی  که به خوبی تمیز کاری شده اند استفاده شوند  و شما باید از ماسک های طبی، عینک های محافظ و دستکش های لاستیکی نیتریلی استفاده کنید.
رنگ های اکریلیک و رنگ های دارای حلال آبی که به پلاستیک هم آسیب نمی زنند، در طیف رنگ هایی  مشابه با رنگ های دارای حلال های آلی موجودند. اگر چه رنگ های اکریلیک در طبقه بندی غیر سمی قرار گرفته‌اند، باید با دقت استفاده شوند.(دستکش های لاستیکی،ماسک های طبی و اتاقک های رنگ کاری دارای هواکش)
رنگ های اکریلیک،به فشار هوای بیشتری(۲۰ تا ۳۰ psi)نسبت به رنگ های دارای حلال آلی نیازمندند.
رنگ های اکریلیک و رنگ های باپایه ی حلال آلی،هردو به صورت آماده برای رنگ کاری با ایربراش فروخته می شوند که به این معناست که برای استفاده از ایربراش نیاز دارید آنها را رقیق کنید.برای شروع،رنگ درون ظرف را کاملا هم بزنید و مخلوط کنید.مخلوط کردن دوباره ی رنگ چندین دقیقه طول می کشد.به ویژه زمانی که برای مدتی بی استفاده مانده باشد.
برنزه،خاکستری و قهوه ای بیشترین زمان را برای مخلوط شدن از شما می گیرند،چرا که درصد زیادی از پیگمنت های آنها را خاک رس تشکیل می دهد.هم زدن رنگ را تا زمانی که توده های پیگمنت به طورکامل با مایع مخلوط شوند،ادامه دهید.

یک نکته ی مهم در مورد هم زدن رنگ و تمیز نگهداشتن آن

برای اطمینان از اینکه رنگ تمیز است(و تمیز باقی می ماند)هرگز قوطی را تکان ندهید.وقتی قوطی را تکان دهید،رنگ به لبه های ظرف می رسد و باعث ایجاد توده های خشک شده ی رنگ می شود.ممکن است این توده ها درون رنگ بریزند و ایربراش را مسدود کنند.قرار دادن یک فیلتر توری روی دهانه مخزن ایربراش می تواند این توده ها را از ایربراش دور نگه دارد.صاف کردن،راهی دیگر برای جدا کردن مواد خارجی از رنگ است.میکرو_مارک ترکیب صافی_هواکش را پیشنهاد می کند که برای این امر(جدا کردن مواد خارجی)مناسب است.

قسمت پنجم


رقیق کردن رنگ

بعد از اینکه رنگ دوباره مخلوط شد،یک رقیق کننده پیدا کنید که تمیز(عاری از پرز،کرک و گرد و غبار)باشد و با رنگی که استفاده می کنید سازگار باشد.هرگونه ناخالصی در رقیق کننده به رنگ و مدل شما سرایت می کند.رقیق کننده های اکریلیک و با پایه ی حلال آلی نمی توانند به جای یکدیگر استفاده شوند.
در یک ظرف جداگانه،رنگ را تا زمانی که به غلظت شیر برسد رقیق کنید.بعد از استفاده از ایربراش رنگ رقیق شده را به یک مخزن رنگ های ضایعاتی منتقل کنید.هرگز آن را به ظرف اصلی برنگردانید.
بیشتر تولید کنندگان درجه ی پیشنهادی رقیق کنندگی را روی بدنه ی هر قوطی چاپ می کنند،اما این موضوع را به عنوان یک نقطه ی شروع در نظر بگیرید.رنگ های مختلف(و بطری های رنگ)واکنش های مختلفی نشان می دهند.رنگ را رقیق کنید،آن را اسپری کنید و در صورت لزوم،دوباره غلظت آن را تنظیم کنید.مخلوط هایی که مخصوص ایجاد جلوه ی طبیعی برای مدل  تهیه می شوند،باید بیشتر از مخلوط های معمول ایربراش رقیق شوند.اما پیگمنت ها بسیار سریع در رنگی که برای جلوه ی طبیعی دادن به مدل رقیق شده است،ته نشین می شوند.بنابراین به طور  منظم هم بزنید و یا چند قطره افزاینده ی جریان به آن اضافه کنید.

حرکت ایربراش
 
برای دستیابی به  یک سطح صاف و یکدست،ایربراش را همانگونه که در این تصویر نشان داده شده حرکت دهید.حرکت را به صورت رفت و برگشتی انجام دهید تا رنگ یکنواختی را در طول نمونه داشته باشید.

 ‍ ابزار نگهداری مدل


دسته‌هایی (بازوهایی)  همچون نمونه که در شکل می بینید توسط شرکت مهندسی GB طراحی شده ،چرخاندن قطعه را هنگام استفاده از ایربراش راحت تر می کند.همچنین می توانید بازوی نگهدارنده ی مطلوب خود را همچنین می توانید از قطعه ای چوب و یا با استفاده از فوم بسازید.اما فوم را فقط برای رنگ های اکریلیک استفاده کنید،چرا که رنگ های دارای حلال آلی فوم را در خود حل می کنند.

بخش ششم


*عملیات آماده سازی و کارهای مقدماتی


پیش از رنگ کردن مدل، آن را تمیز کنید تا هرگونه ناخالصی را که ممکن است روی چسبندگی رنگ به نمونه(به اصطلاح : نشستن رنگ روی نمونه)تاثیر بگذارد و باعث عدم رنگ پذیری سرتاسری شود،حذف کنید.
آسانترین راه برای تمیز کردن قطعات مدل  این است که آن را در آب گرم و صابون بشویید.
من مایع آیوری(Ivory یک برند تولید کننده ی مواد تمیز کننده) را ترجیح می دهم، زیرا تقریبا صابون خالص است و حاوی لوسیون نیست. یک مسواک قدیمی را دم دست نگه دارید تا نواحی را که دسترسی به آن ها سخت است،تمیز کنید.
بعد از اینکه قطعه تمیز شد،آب اضافی را با تکان دادن از روی آن بردارید،آن را روی یک حوله یا دستمال بدون پرز قرار دهید و در یک مکان عاری از گرد و خاک مانند کابینت بگذارید.پلاستیک،فلز و بعضی از نمونه های رزینی را می توان با این تکنیک تمیز کرد.پاک کننده های تجاری نیز برای نمونه های مختلف مدل سازی موجودند.
 همچون تولیدات پلی اسکیل(polly scale) برای آماده سازی پلاستیک و پاک کننده های الکلی که پوسته های رزین،سیلیکون  و چسب پلاستیک را از بین می برند.نمونه های برنجی تیره می توانند توسط یک مسواک و پاک کننده های حاوی پودر مس که در بیشتر خواربارفروشی ها موجودند،تمیز شوند.هنگامی که کارهای آماده سازی انجام شد،بهتر است یک زیر لایه روی قطعات  اسپری کنیم که ما را از یکدست بودن رنگ یا رنگ ها در سرتاسر نمونه مطمئن سازد.خاکستری روشن یک رنگ مناسب و همه کاره(همه ی اهداف ما را برآورده می کند)برای رنگ زیرلایه است.

‍ بخش هفتم

***رفع مشکلات ایربراش


حتی بعد از سال ها تجربه،هنگام استفاده از ایربراش با مشکلاتی مواجه خواهید شد.در اینجا مختصری از مشکلاتی که با آنها مواجه شدم،گفته خواهد شد.

*اسپری کردن بیش از حد رنگ

مراقب باشید با ایربراش خود کجا را هدف می گیرید.هنگامی که روی اسپری کردن رنگ روی نقطه ی مشخصی تمرکز می کنید،ممکن است بخش هایی از قطعه که پشت نقطه ی مورد نظر قرار دارند،به طور تصادفی بیش از حد رنگ شوند.اطمینان حاصل کنید که پیش از استفاده از ایربراش این نقاط را بپوشانید.اگر فراموش ‌کنید،ممکن است مجبور شوید نواحی تحت تاثیر را دوباره رنگ کنید.

*رنگ کاری رگه دار

رنگ  سطح را می پوشاند،اما ناهموار یا گره شده و موجدار است.چهار دلیل احتمالی وجود دارد :

_رنگ به اندازه ی کافی رقیق نشده است.
_ایربراش بسیار دور از قطعه قرار دارد و رنگ در مسیر رسیدن به نمونه خشک می شود.
_توده های پیگمنت در رقیق کننده حل نشده اند.
_فشار هوا بسیار زیاد است.
نیاز نیست فشار هوای زیادی توسط ایربراش به رنگ وارد کنید،یک باد ملایم برای هدایت آرام رنگ کافی است.فشار هوا را تنظیم کنید و اطمینان حاصل کنید که رنگ به خوبی مخلوط شده باشد.

*ترشح رنگ

ترشحات کم اطراف خطوط صاف به خاطر سوزن یا نازل آسیب دیده ایجاد می شود.رنگ به وسیله نازل آسیب دیده منحرف می شود و خارج از ناحیه ی مورد نظر می نشیند.بعضی مواقع،فشار هوای کم هم می تواند باعث این امر شود.

*سوزن یا نازل را توسط ذره بین بررسی کنید

اگر نازل ترک برداشته یا باز شده،آن را جایگزین کنید.اگر نوک سوزن خم شده، می توانید با دقت آن را صاف کنید.سوزن های ایربراش یک تنظیمه نسبتا مستحکم اند و می توانید نوک خم شده را با فشار دادن روی یک سطح سخت صاف کنید.با ملایمت عمل کنید : فشار دهید،بررسی کنید،مقداری دیگر فشار وارد کنید،دوباره بررسی کنید و همینگونه  ادامه دهید.(تا زمانی که به نتیجه ی مطلوب برسید)

*سوزن نرم ایربراش دو تنظیمه(هیبرید) حساس تر است

ممکن است نتوانید نوک خم شده را ببینید،اما می توانید حسش کنید.سوزن را از ایربراش جدا کنید و به آرامی آن را روی نوک انگشتتان بکشید.همچنان که سوزن را روی انگشتتان می کشید آن را بچرخانید(تا تمام سطح آن را لمس کنید) و به محض اینکه قسمت خم شده ی آن به دستتان بخورد آن را حس خواهید کرد.قسمتی که دارای هوک است را علامت گذاری کنید،سپس قسمت مورد نظر را روی سمباده ی نرم کاغذی یا سمباده ی سخت بکشید.
دوباره با انگشتتان آن را بررسی کنید و در صورت لزوم این عمل(سمباده کشی) را تکرار کنید.

*نشت کردن به زیر نوارچسب

این اتفاق عموما به دلیل اسپری کردن بیش از حد رنگ رخ می دهد.رنگ مرطوب، نوارچسب را در بر می گیرد و به زیر آن نفوذ می کند که نتیجه اش یک خط رنگ شده ی ناهموار است.  به جای اسپری کردن سریع یک لایه ی سنگین از رنگ، چندین لایه ی سبک را به دفعات اسپری کنید.
همچنین،با زاویه ای از روی نوار اسپری کنید تا فشار هوا،رنگ را به زیر نوارچسب نفرستد.

*رنگ خارج نمی شود

باعث شرمندگی ست ،ایربراش را خوب تمیز نکرده اید.به  احتمال زیاد یک تکه رنگ خشک شده راه خروجی را مسدود کرده ، بنابر این پس از هر نوبت رنگ کاری ایربراش را تمیز می کنید.

 خطوط جدا کننده ی دقیق

 روش مورد علاقه مدل سازان این است که نوار را روی یک قطعه شیشه قرار دهند، یک خط کش روی آن بگذارند و باریکه ای از آن را  توسط یک تیغ مدل سازی و با استفاده از یک تیغه ی نوی شماره ۱۱ ببرند. از لبه ی بریده شده برای پوشاندن خط جداکننده ی بین رنگ ها استفاده می کنند.

 ‍ برداشتن نوار پوششی
 
با اینکه رنگ خشک شده است،اگر مراقب نباشید می تواند پوسته و جدا شود. نوار پوششی را به آرامی با زاویه حاده نسبت به آخرین رنگی که به کار برده اید به سمت بالا بکشید.نوار برای مدت زمان زیادی روی نمونه باقی نگذارید،چرا که ممکن است اثراتی از خود به جای بگذارد.

 بخش هشتم

رنگ کاری و ایجاد پوشش

پیش از آنکه اسپری کردن نمونه را آغاز کنید،رنگ را روی ماده ی مشابهی امتحان کنید.
با این روش، اگر مخلوط رنگ زیادی رقیق شده باشد و یا به اندازه ی کافی رقیق نباشد،نمونه ی خود را خراب نمی کنید.هنگامی که از جریان رنگ راضی و آسوده خاطر شدید،اسپری کردن را آغاز کنید.
ایربراش را در فاصله ی بین 3_4 اینچ از نمونه نگهدارید و همانگونه که در شکل نشان داده شده رنگ را با حرکات آرام و یکنواخت اسپری کنید.اسپری کردن را از یک انتهای نمونه آغاز کنید و ایربراش را به آرامی در طول نمونه حرکت دهید و در انتهای دیگر توقف کنید.
رنگ را در لایه های سبک به کار ببرید؛در انتهای هر حرکت دوباره رنگ را اسپری کنید(تا همپوشانی با لایه ی قبلی ایجاد شود)تا زمانی که نمونه به صورت یکنواخت از رنگ پوشیده شود.رنگ باید مرطوب و براق روی کار بنشیند و سریع خشک شود.
اگر حجم زیادی از رنگ را (در یک نوبت)به کار ببرید یا بین پوشش ها اجازه ی خشک شدن به رنگ ندهید،لایه ی رنگ، ضخیم و غلیظ می شود و باعث می شود رنگ ها روی هم جاری شوند و اگر در این شرایط خشک شوند، رنگی ناهموار خواهید داشت.

بازوی(دسته ی)نگهداری نمونه

ممکن است نیاز شود تا حین استفاده از ایربراش نمونه را بچرخانید تا رنگ را به نواحی که دسترسی به آنها دشوار است برسانید و این همان جاییست که بازوی(دسته ای که نمونه را با آن نگه می داشتیم تا رنگ کاری راحت تر باشد و کنترل ما روی نمونه بیشتر)رنگ کاری به کار می آید.بازویی که در شکل نشان داده شده توسط مهندسین GB ساخته شده،اما شما می توانید از قطعه ای چوب هم استفاده کنید.
برای کسب تجربه در استفاده از ایربراش، با نمونه هایی شروع کنید که تنها به یک رنگ نیازمندند؛همچون واگن باری.وقتی اعتماد به نفستان بیشتر شد،رنگ کردن نمونه هایی با چند رنگ را امتحان کنید.

استفاده از نوارچسب پوششی

برای جلوگیری از اینکه رنگ دوم روی رنگ اول بنشیند،نمونه باید پوشانده شود.نوارچسب ۳ متری معمولی یا نوارچسب آبی رنگ نقاشان کارآمد است.به هر حال نوارچسب یک گوشه ی کاملا صاف ندارد،بنابراین باید یک تکه از  آن را روی قطعه ای شیشه قرار دهید و آن را با استفاده از یک تیغ مدل سازی نو یا یک تیغه ی یک طرفه به صورت نوارهای باریک ببرید.از کناره ی تازه بریده شده برای پوشاندن خط جداکننده استفاده کنید.اطمینان حاصل کنید که نوارچسب، درون شیارها،روی پرچ ها و شفت های خارجی و ورودی روزنه ها و دریچه ها توسط فشار محکم قرار گرفته باشد.وقتی که خط جدا کننده پوشانده و نوارچسب آماده شد،پوشاندن نمونه را با نوارچسب های کامل تکمیل کنید.سپس برای کمک به خشک نگهداشتن خط جداکننده، رنگ اول را به آرامی از لبه ی نوارچسب اسپری کنید.
بعد از اینکه رنگ خشک شد،رنگ دوم را اضافه کنید.روند لایه گذاری(پوشاندن سطح)و رنگ کردن را تا زمانی که همه ی رنگ ها اعمال شوند تکرار کنید.باید یک 24 ساعت کامل به رنگ زمان دهید تا خشک شود.

بخش نهم

اول امنیت

فرقی ندارد که از رنگ های با پایه ی حلال استفاده می کنید یا اکریلیک،گازهای متصاعد از رنگ و ذرات رنگ،برای سلامتی شما مضرند.
رنگ کاری باید در یک محیط با تهویه ی مناسب انجام شود؛ترجیحا اتاقک اسپری.
از میان تولید کنندگان،North Coast Models و Paasche اتاقک های اسپری آماده نصب تولید می کنند.
اگر بیش از این بلندپروازید، می توانید با استفاده از مقاله ای که در نسخه ی ژانویه ی ۱۹۸۸ مجله ی مدل ریلرودر(Model Railroader) ارائه شده،اتاقک اسپری خودتان را بسازید.
هنگامی که یک اتاقک اسپری را نصب می کنید،آن را از لوازم گرمایش،آبگرمکن ها و بقیه ی منابع احتراق و آتشزا دور نگهدارید.
در حالت مطلوب و ایده آل،اتاقک اسپری باید هواکش و دریچه ای به هوای بیرون داشته باشد.اگر امکانش وجود نداشت،شرکت تستر(Testor) اتاقک اسپری ای می سازد که ذرات معلق را خارج می کند و هوا را فیلتر می کند.این اتاقک فقط باید برای رنگ های اکریلیک استفاده شود.
همچنین می توانید با پوشیدن ماسک و دستکش های لاستیکی نیتریلی(برای رنگ های دارای حلال آلی) یا دستکش های لاتکس(برای رنگ های اکریلیک) از خودتان محافظت کنید.ماسک، ذرات رنگ را از ریه هایتان دور نگه می دارد.

بخش دهم

محدودیتی برای شما وجود ندارد

پس از اینکه اعتماد به نفس رنگ کاری نمونه ها را پیدا کردید،می توانید با ایربراش به آنها جلوه ی طبیعی دهید.
شما می توانید با مطالعه ی " جلوه ی طبیعی دادن به لوکوموتیوهای بخار" در نسخه ی آگوست ۲۰۰۲ نشریه ی MR و  " جلوه ی طبیعی دادن به موتورهای دیزلی" در نسخه ی نوامبر ۲۰۰۳ بیشتر در مورد جلوه ی طبیعی دادن به نمونه ها بیاموزید.
دیگر نکات رنگ کاری و جلوه ی طبیعی دادن به نمونه را می توانید در کتاب جف ویلسون (Jeff Wilson) به نام "رنگ کاری و جلوه ی طبیعی دادن به نمونه برای مدلسازان قطار(Model Railroaders) از انتشارات Kalmbach بیابید.
گاهی پیش می آید که نمونه هایی داشته باشید که خوب از آب درنمی آیند،اما شجاعت خود را از دست ندهید.آموختن اینکه چگونه به خوبی از ایربراش استفاده کنید زمان می برد و بهترین راه یادگیری تمرین کردن است.
در اندک زمانی قادر خواهید بود نمونه ها را آنگونه که می خواهید به نظر برسند رنگ کنید و در می یابید که استفاده از  ایربراش چقدر مفرح است.

بخش پایانی

تمیز کردن ایربراش

هنگامی که در ابتدا استفاده از ایربراش را آغاز کردم،پدرم گفت: اگر مراقب ایربراشت باشی،اون هم باهات خوب تا میکنه.
هیچ حرفی درست تر از این نیست.با جابجایی و تمیز کردن ایربراش به نحو مناسب،سال ها برایتان کار خواهد کرد.اما اگر آن را تمیز نکنید و مراقب آن نباشید،رنگ کاری لذت بخش نخواهد بود. (و همچنین نمونه هایتان آنقدرها خوب به نظر نخواهد رسید)
بیشتر تولید کنندگان تکنیک های تمیزکنندگی مناسب برای ایربراش تولیدی خود را تعیین می کنند که نقطه ی شروع خوبی است.
در اینجا به چند نکته ی دیگر اشاره شده که باعث می شوند ایربراشتان به بهترین شکل ممکن کار کند.
_به شستشو ادامه دهید تا محلول شستشو به صورت شفاف خارج شود.
_پیش از کنار گذاشتن ایربراش،قطعات آن را جدا کنید و یک تمیزکاری کامل انجام دهید.ممکن است شستشو بیشتر رنگ را از ایربراش جدا کند،اما همه ی آن را نه.
_هرگز ایربراشتان را وقتی هنوز رنگ یا محلول پاک کننده درون آن است کنار نگذارید.
_اگر از براش دو تنظیمه یا هیبرید استفاده می کنید،پیش از اینکه آن را کنار بگذارید،سوزنش را روغن کاری کنید.


- برای دیدن انواع ایربراش ، به انواع ایربراش های  روبوت ابزار مراجعه کنید

- برای دیدن انواع پمپ ایربراش ، به انواع پمپ (کمپرسور ) ایربراش  روبوت ابزار مراجعه کنید

- برای تجهیزات مورد استفاده در ایربراش  به تچهیزات و لوازم جانبی ایربراش  روبوت ابزار مراجعه کنید .

نوشته‌های مرتبط

نحوه استفاده از ایربراش برای مبتدیان

توسطنوشته مشترک جوزف هاروود و هانتر رایزینگ از سایت ویکی ها
دوست داشتن

استفاده از ایربراش برای آرایش

توسطنوشته مشترک جوزف هاروود و هانتر رایزینگ از سایت ویکی ها
دوست داشتن

شستشوی ایربراش به زبان ساده

توسطنوشته مشترک جوزف هاروود و هانتر رایزینگ از سایت ویکی ها
دوست داشتن
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

تنظیمات

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از آیتم‌های دوست داشتنی ایجاد کنید.

ورود به سیستم

ایجاد یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه‌مندی‌ها.

ورود به سیستم